Критерії оцінювання завдання з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) на ЗНО з української мови та літератури
Власне висловлення оцінюється за критеріями змісту та мовленнєвого оформлення. Максимально можлива сума балів за власне висловлення (сума балів за всіма критеріями) — двадцять балів.
Зміст власного висловлення оцінюється за шістьома критеріями (1, 2, За, 3б, 4 та 5), як показано в таблиці.
Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б), як показано в таблиці.
Таблиця оцінювання змісту власного висловлення
Критерій |
Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію |
Бали |
1 Теза |
Учасник вправно формулює тезу. | 2 |
Учасник не формулює тези вправно. |
1 |
|
Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі. |
0 |
|
2 Аргументи |
Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи. |
2 |
Учасник наводить принаймні один доречний аргумент. Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого. Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези. |
1 |
|
Учасник не наводить жодного аргументу, або наведені аргументи не є доречними. |
0 |
|
За Приклад із літератури чи інших видів мистецтва |
Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва. |
2 |
Немає мотивації наведення прикладу. Приклад не конкретизований через художній образ. У прикладі є фактичні помилки. |
1 |
|
Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним. |
0 |
|
3б Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя |
Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя. |
2 |
Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки. |
1 |
|
Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним. |
0 |
|
4 Логічність, послідовність |
Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу). | 2 |
У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки. | 1 | |
Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає. | 0 | |
5 Висновок |
Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. | 2 |
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами. | 1 | |
Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами. | 0 |
Таблиця оцінювання мовленнєвого оформлення власного висловлення
Критерій |
Кількість помилок |
Бали |
6а Орфографія та пунктуація | 0-1 | 4 |
2-6 | 3 | |
7-11 | 2 | |
12-16 | 1 | |
17 і більше | 0 | |
6б Лексика, граматика та стилістика |
0-1 |
4 |
2-4 |
3 |
|
5-7 |
2 |
|
8-10 |
1 |
|
11 і більше |
0 |
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи дві негрубі помилки рахують як одну грубу. До негрубих зараховують такі помилки:
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки пе сумують і не зараховують як одну грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (три і більше випадків порушення на одне з правил: у—в, і—й—та) рахують як одну стилістичну помилку.
Увага!
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення,
буде оцінено в 0 балів.
Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.
|